CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, May 18, 2011

AKTIVITI PAGI


holla ! :)

arini aku nak berkongsi pasal pengalaman aku bersama 'si penjual ikan' dan 'pasar ikan'..<==== bape bnyak ikan daa....haha..pagi ni,lepas solat subuh my mom ajak aku berkunjung ke Pasar Awam Batu Pahat..seronok ke tempat nih ?? huhu..actually,xdela best mane pun..tapi,sebab teringat azam aku yg nak belajar masak time cuti nih ku gagahi juga..! mule2,kene la tau jenis2 ikan dan sayur-sayur yg wujud dlm dunia ni kan ? haha..

so,ni la dia Pasar Awam Batu Pahat :



(gambar : ihsan google)




pintu masuk utama..
kat sebelah luar pasar ni,ade satu tempat tu dinamakan Pasar Melayu..
kat sini ade jual macam2 jenis sayur kampung..dan hasil2 kampung :)



ni bahagian belakang kot <== aku pun tak sure la..hehe




bahagian dalam pasar : kat sini ade jual daging lembu yg fresh,daging kambing,
ayam yg dah proses,rempah ratus,santan pun ade jgak..



yg ni pulak tempat sayur2..mcm2 jenis sayur ade jual kat sini..huhu
sampai aku pun pening tengok banyak sgt ! ;)



bahagian ikan2..bau kat sini boleh tahan la ! huhu


ok,now aku nak story pasal kisah 'aku & si penjual ikan'.. pernah sekali tu,aku ditugaskan untuk pegi pasar..waktu tu ade kenduri kat rumah.so,mak aku tak dapat nak kuar sebab sibuk kan.aku ngan my dad ni confident la konon tau nak pilih2 ikan ni..huhu..sampai je kat pasar tu ktaorg pun cari la ikan yg mak aku pesan..tanye punye tanye kat penjual ikan kat pasar tu,ikan yg aku cari tu tak de..lastly,kat kedai pakcik yg satu tu dia kate ade..ktaorg pun beli la..

nak tau ape yg jadi ?? smpai je kat rumah,satu kampung dengar suara mak aku jerit ! ikan yg ktaorg beli tu SALAH !! wuuuaaaaa...ktaorg tertipu suda..seminggu jgak la tahan telinga ni dengar mak aku membebel..dah 20tahun hidup kat dunia ni,jenis ikan pun tak tahu ! sabar jela..huhu.kelakar pun ade jgak..yela,orang yg jual ikan mesti la tau jenis2 ikan.so,ktaorg pun confident la..tak terfikir la yg dia nak menipu..huhu.. :)

so,moral of the story : jangan mudah percaya kat org lain & tau la jenis2 ikan <=== untuk mengelakkan anda ditipu ! hahaha..

ni la die insan2 malang yg ditipu oleh 'si penjual ikan' :



cik ecah & ayahnye.. hehe




notakagum : aku sgt2 kagum dgn insan2 yg bekerja kat pasar ikan tu..walaupun keadaan kat situ tak la berapa selesa,tapi mereka tetap bekerja dgn penuh keikhlasan..kalau tak de mereka ni,tak dapat la kita semua nak beli ikan2 & sayur2 yg segar setiap hari ! :)

have a good days peeps ! :)






No comments:

Post a Comment