CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, July 16, 2011

senyum..smile..미소..Lächeln :)



assalamualaikum..senyum dulu,ok ? sebab...




yes..anda akan kelihatan sangat NICE dengan senyum. hari ni, nak story pasal SENYUM la. hehe. guys,tahukah anda yg senyum ni ade KELEBIHAN yg tersendiri ?? <--- aku sgt teruja nih. so, jom share fakta yg sgt menarik nih sama - sama :)

menurut fisiologi, senyum merupakan ekspresi wajah yg terjadi akibat bergeraknya atau timbulnya suatu gerakan di bibir atau kedua hujungnya, atau di sekitar mata. kebanyakan orang senyum untuk mempamerkan rasa kebahagian dan rasa senang. umumnya, senyum itu terjadi disebabkan rasa bahagia seseorang. senyum selalu boleh buat anda awet muda ! hehehe






para saintis ada mengatakan yg senyum dan ketawa merupakan satu senaman berbentuk joging dalaman dimana dapat merangsang seluruh tubuh dan mampu memberi manfaat berguna kepada sistem saraf otak dan juga hormon - hormon.

dengan senyum,anda mampu mengubah perasaan diri sendiri dan juga orang disekeliling anda. jika anda sedang sedih atau marah, cubalah untuk senyum. ia bukan sahaja dapat menceriakan hidup anda, tetapi juga baik untuk kesihatan mental dan fizikal ! bila kita senyum, badan kita juga turut 'tersenyum' dan menganggap kita gembira. kajian menunjukkan senyuman boleh memperlahankan aliran darah yg melalui sinus ke otak.


bila kita senyum, kita hanya menggunakan 17 otot muka berbanding 43 ketika mengerutkan dahi ! <--- no wonder la orang yg suka marah - marah ni nampak tua dari usia sebenar !

senyuman juga mampu menurunkan tekanan darah, menambahkan kemasukan oksigen dalam darah dan ini secara tidak langsung meransang proses penyembuhan. banyak kajian terbukti bahawa tekanan emosi seperti kemurungan, kemarahan atau keresahan mempunyai kaitan dengan sakit jantung ! <--- bahaya kan ?? so, jangan sterss selalu ye. terima semua keadaan dengan hati terbuka dan ikhlas :)



senyum membuat orang berfikir secara positif. cuba anda lakukan : fikir suatu masalah yg rumit sambil tersenyum. susah, bukan ?? muahaha. ini kerana, bila anda senyum tubuh mengirim signal bahawa 'hidup adalah baik'. so, cuba untuk selesaikan apa juga masalah dengan snyuman. insya-Allah semuanya akan dipermudahkan. kalau serabut sangat pun, ape pun tak jadi nanti.

dear peeps, SMILE and the whole world smile with you ! ketika seseorang itu tersenyum, ia akan membuat suasana menjadi riang. orang disekitar anda pasti akan turut sama tersenyum dan merasa lebih bahagia. ye la, kalau asyik 24 jam nak masam muka je orang nak dekat pun takut ! muahaha.



percayalah, bila anda senyum anda akan kelihatan SANGAT comel dan menarik !


selain dapat memberi kebaikan pada tubuh, dalam ajaran Islam sendiri ada mengatakan bahawa senyum itu satu sedekah. senyum mampu menjadi penawar kepada penyakit rohani yg kronik !

guys, senyum tak perlukan modal, hanya sekelumit rasa IKHLAS yg mampu memaniskan senyuman itu. senyuman yg dilemparkan mampu menyerikan hari insan lain. mungkin juga mampu menyejukkan hati yg sedang marah atau mampu juga untuk memulakan sebuah ikatan.



wanna be my friend ?? muahaha :D




so, mari senyum sama - sama ! dan mulakan hari anda dengan senyuman, ok ? love you guys. thank you for reading..and double thanks pada yg baca entry ni sambil senyum ! :)




No comments:

Post a Comment