CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, July 13, 2011

Durian oh durian !!





anda suka makan durian ??


ini DURIAN atau nama saintifiknya Durio zibethinus, Durio kutejensis, Durio oxlevanus, Durio graveolens, dan Durio dulcis. Terdapat banyak klon durian, kesemuanya mempunyai nama bermula dengan "D" dan diikuti dengan nombor. Sebagai contoh, sebahagian klon popular adalah D24, D99, D158 dan D159 (ini adalah " Mon Thong " pelbagai). Oleh kerana durian (adalah tajuk pengkajian di sebahagian institut pertanian, jenis perdagangan diberikan D nombor untuk membezakan mereka dari "piawaian" jenis liar. <--- fakta diperolehi di SINI.

korang pun tahu kan,durian ni agak berbau. dan ada sesetengah orang yg tak boleh bau langsung. so,durian dilarang untuk dibawa masuk ke lapangan terbang, hotel dan pengangkutan awam. dulu,aku pun tergolong dalam kumpulan manusia yg tak boleh bau durian. rasa semacam je bila terbau buah durian nih ! pening woh ~~ faham je la bila musim durian, sana sini orang jual durian. aiisshh ! manjang la aku tutup hidung.. =.='




and now,musim durian datang lagi. korang tau tak ape jadi dengan aku ?? aku SANGAT teruja bila ade bau durian ! tak tau la pasal ape, aku NAK-SANGAT makan buah ni. sanggup bergaduh ni, sebab nak makan. muahaha. bila tak dapat,nak menangis rase. huh !

aku dah terkena sumpahan durian ke ?? hahaha. bila dapat makan, sangat nikmat oke ! sedap ! sampai nak tergolek - golek aku. hehehe. so,after this jangan la anda terlalu tak suka dengan sesuatu benda. nanti boleh jadi sebaliknya. kelakar woh ~ dulu nak bau pun tak boleh, sekarang nak sangat cium bau buah ni..hehehe

actually,durian ni boleh dipelbagaikan. yg paling femes sekali tempoyak la. waktu study kat kuantan aku suka sangat makan gulai tempoyak ikan patin. dalam masakan ni bau durian tu tak lah kuat sangat, tu yg boleh makan. hehehe. memang terbaik la ! owh, sangat merindui kuantan. * tiba - tiba kan. hehehe. so guys, why not you try this awesome fruit ?? <--- baru nk puji ! hahaha.


gulai tempoyak ikan patin


p/s : ini adalah kisah benar dan bukan rekaan. sekian terima kasih.teheeeee :)


thank you for reading this entry peeps ! durian kat atas tu, ambik la. bagi kat korang ! muahaha.





2 comments:

  1. wah...da pandai men sc name ea...meh tny sy name fruit mlaysa...insyalh leh jwb...hehehe

    ReplyDelete
  2. ala..tu pn sbb bntuan google..hehe
    blh la ajar sy pasni ;)

    ReplyDelete